Ozzy Osbourne - Walk On Water

I met a magic man,
who had a daughter
She learned her lessons well,
but still i taught her
She followed willingly,
as lambs to slaughter
We shared forbiden fruits,
and things i brought her

You may say i'm a miracle mannequin,
Here i come with my mystical plan again,
Although you think i can, i'm just a man
And I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

I followed willingly,
a sweet temptation
She had me hypnotized,
and still i'm waiting
My dromedary dreams
as wet as oceans
With sand dunes bearing seeds
she set in motion

You may say i'm a cynical charlatan
There i go with my whimsical ways again
Although you think i can, i'm just a man
And i don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

Kaliedoscopial eyes
as you look in the mirror
And the long is getting
shorter as the far is now nearer

Are you just a mirror
standing in front of me?
Am i blind,
can my eyes really see?

You may say i'm a miracle mannequin,
Here i come with my mystical plan again,
Although you think i can, i'm just a man
And i don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)
I don't walk on water (oh no)

My dromedary dreams
as wet as oceans
With sand dunes bearing seeds
she set in motion

My dromedary dreams
My dromedary dreams
My dromedary dreams

Bahtera Nabi Noh

Di sebuah gunung yang sentiasa diselimuti salji yang terletak di Timur Turkey, tersembunyi sebuah misteri 'berharga' yang berusia lebih 5000 tahun. Peninggalan sejarah yang maha berharga itu bukan saja menarik minat para pengkaji sejarah malah pihak perisik US seperti CIA/KGB pun cuba menyelongkar sama. Sedang orang-orang Islam duduk berpeluk tubuh, langsung tak ambil tahu tentang The Great Noah Ark itu, pihak-pihak CIA telah menggunakan satelit dan pesawat 'Stealth' untuk mengambil gambar objek yang terdampar di puncak gunung itu.

Gambar-gambar itu telah menjadi 'rahsia besar top secret' dan disimpan rapi dengan kawalan yang ketat bersama dengan 'rahsia-rahsia' penting yang lain di Pentagon. Sudah beratus-ratus orang cuba mendaki Gunung Aghi-Dahl yang bermaksud 'Gunung Kesengsaraan' atau dengan nama petanya iaitu Mount Ararat. Namun, hanya beberapa kerat saja yang berjaya. Yang sebahagian besarnya selebihnya hanyalah menjadi korban.

Sehingga ke hari ini, Cuma ada beberapa orang pendaki sahaja yang berjaya sampai ke puncak Mt.Ararat dan dapat menyaksikan dengan mata kepala sendiri kesan artifak peninggalan purba yang 'mahaberharga'
itu. Ada sesetengah pendaki dapat mengambil gambar. Apa yang masih menjadi tanda tanya, kesemua orang-orang yang berjaya membawa balik gambar tersebut telah ditimpa berbagai-bagai bencana. Ada diantara
mereka telah dibunuh dengan penuh misteri. Hanya semata-mata kerana gambar tersebut. Memang ramai orang yang telah mengambil gambar kesan sejarah 'Noah' itu telah mati misteri.... Soalnya sekarang,
mengapakah 'kuasa-kuasa besar' mahu merahsiakan gambar peninggalan lama itu dan menyimpannya di tempat-tempat rahsia tentera..?? Mengapa..?? Mengapa mereka tak mau mengesahkan bahawa peninggalan 'Noah' benar-benar ada di puncak Mt. Ararat itu..??Pada masa yang sama mereka juga menafikan bahawa itu sebenarnya adalah The Great Noah Ark...??. Kalau dikatakan The Great Noah Ark memang benar-benar berada di puncak Mt.Ararat itu.

Maklumlah kita semua ni, dikawal oleh media milik 'Yahudi'. By the way~ Pyramid Sphinx di Giza sendiri pun telah tertimbus dalam pasir selama lebih kurang 2000 tahun sebelum dijumpai, kerana selama itu orang menafikannya.. Samalah The Great Noah Ark tu pun. Ia tertimbus di bawah salji selama hampir 5000 tahun...dan selama 5000 tahun itu jugalah misteri itu sedang menunggu masa untuk dibongkar...!!! sebenarnya, zaman Nabi Noah a.s. dulu tidaklah seprimitif yang kita semua bayangkan. Hakikatnya pada zaman itu mereka dah maju ke depan. Pengetahuan Sains mereka dah maju pada masa itu. Di kaki Mount Ararat itu sahaja pun, Para Pengkaji dan Saintis Russia telah menemui lebih kurang 500 kesan artifak bateri elektrik purba yang digunakan untuk menyadurkan logam.[..hari ini kita menggunakan karban & zink, bateri purba menggunakan tembaga dan besi..namun begitu ianya tetap boleh berfungsi dengan baik..] . Kalau nak diikutkan ketererran orang-orang zaman dulu, Huihh...banyak, Contohnya orang-orang Minoan di Crete Island meninggalkan kesan pembinaan tokong yang menunjukkan betapa majunya keupayaan arkitek mereka. Mereka menggunakan batu susunan dalaman dan sistem pengudaraan hawadingin semula jadi. Baru-baru ni
di China, seorang mumia perempuan yang telah ditanam 2,100 dijumpai dengan badannya tidak jejas apa-apa. Apabila di X-ray, Saintis terperanjat dan ada yang garu kepala..mana tidaknya, makanan terakhir di dalam ususnya pun masih lagi tidak musnah. Sekarang punya teknologi pun tak boleh nak 'awet' barang sampai macam nih...Ye,lah kita nak eksport manggis ke US pun pikir 7/8 = kali.

Orang-orang Mayan mampu mengira tahun solar dengan tepat iaitu 365.2420 hari lebih tepat sebanyak 2/10.000 sehari. Mengikut kiraan ahli anstronomi secara berkomputer. Noah a.s. mula membina bahteranya pada tahun 2465 B.C dan hujan mula turun pada tahun 2345 B.C ... Rupa bentuk The Great Noah Ark itu sebenarnya langsung tak sama dengan bentuk kapal laut yang ada hari ni = bentuk "Noah Ark" sebenarnya ialah 'sebijik macam - kotak kasut...!!!' Mengikut para pendaki yang pernah melihat "Noah Ark" di puncak Mt.Ararat itu Noah Ark memang sebuah bahtera besar yang cukup hebat. "Noah Ark" itu diperbuat daripada spesis kayu purba yang memang sudah tidak wujud lagi di dunia ni. Ia diselaputi syelek, bebentuk 'kotak kasut'..tidak cantik, tapi sangat berfungsi. Ia telah dibina seluas 300 cubit X 50 cubit X 30 cubit. Untuk pengetahuan semua cubit itu adalah satu kiraan jarak panjang diantara siku dengan jari yang digunakan oleh orang-orang zaman dahulu.

Kalau diambil 18 inchi bagi 1 cubit,bermakna panjang "Noah Ark" ini adalah lebih kurang 450 kaki,75 kaki lebar,45 kaki tinggi. Ada juga Para Pengkaji berpendapat, "Noah Ark" berukuran satu dan satu=20 setengah padang bola. Bumbung bahtera itu pula adalah seluas 20 padang bola keranjang. Keluasan dalamannya cukup untuk memuatkan 170 gerabak keretapi. Ia memerlukan sebanyak 9000 hingga 13000 batang balak untuk membinanya. Dan dianggarkan seberat 4,100 tan. Hari ni terdapat lebih kurang 1,072,000 haiwan dari pelbagai spesis di dunia ini. Mengikut kajian Dr.Whitcomb, dianggarkan kira-kira 3,700 binatang mamalia, 8600 jenis itik/burung, 6300 jenis reptilia, 2500 jenis amfibia yang menaiki The Great Noah Ark itu. Berat kargo/muatan bahtera itu mungkin lebih kurang 24,300 tan. Dan saintis tidak tahu berapa tan berat binatang yang berada kat dalam bahtera. Tapi, ini semua kiraan anggaran sahaja. Kalau The Great Noah Ark ini berada di Mt.Ararat, dimanakah gamaknya ia dibina dan berapa jauhkah ianya telah belayar...??? Mengikut seorang pengkaji 'Noah Ark' ini, bahtera itu telah dibina disebuah tempat bernama Shuruppak, Iaitu sebuah bandar yang terletak di selatan Iraq. Jika ia dibina di selatan Iraq dan akhirnya terdampar di Utara Turkey..ini bermakna ianya telah ditolak arus sejauh 520 batu. By the way, sesetengah dari peninggalan sejarah itu telah dijumpai. Sebuah 'anchor' purba yang besar telah ditemui di Khairouan,Tunissia.Menurut pengkaji.. sauh tulah yang digunakan oleh 'Noah Ark' time nak landing kat puncak Mt.Ararat. Sebuah 'batu nisan' yang didakwa kepunyaan Nabi Noah a.s. telah dijumpai di Mt.Lebanon di Syria. Batu nisan itu berukuran 120 kaki panjang...!! [...berkali lebih besar dari kita pada masa sekarang..] Wallahuallam.

Pada tahun 1917, Maharaja Russia Tsar Nicholas II telah menghantar sejumlah 150 orang pakar pelbagai bidang yang terdiri dari jurutera/saintis/tentera.. ect dalam mencari dan menyelidik The Great Noah Ark itu. Pasukan ekspedisi itu mengambil masa selama satu bulan untuk sampai ke = puncak Mt.Ararat itu. Segala penat lelah mereka berhasil kerana akhirnya berjaya menemui 'Noah Ark' itu. Dalam keadaan tergaman, kagum mereka mengambil gambar sebanyak yang boleh. Pasukan Saintis Russia itu cuba mengukur saiz 'Noah Ark' dan didapati = 'Noah Ark' itu adalah berukuran 500 kaki panjang, 83 kaki lebar dan 50 kaki tinggi..[..bahagian selebihnya tenggelam didalam salji..] Hasil dari siasatan itu telah dihantar pulang kepada Tsar, malangnya belum pun sempat laporan siasatan itu sampai ke tangan baginda...

Perang Bolshevik Komunist - 1917 meletus. Laporan itu akhirnya jatuh ke tangan General Leon Trotsky.. Sehingga sekarang masih lagi belum diketahui samada segala 'laporan siasatan' itu masih disimpan atau
dimusnahkan. Berikut adalah catatan seorang Pendaki dan Pengkaji "Noah Ark" di Mount Ararat. Banyak sungguh halangan untuk mencari The Great Noah Ark. Saya dah daki banyak gunung lain di dunia dan saya dah daki Ararat ni sebanyak 13 kali sebelum berjaya. Saya cuma nak bagi tahu...."Mt.Ararat ni memang sebuah gunung yang meragut nyawa". Kalau dari sebelah selatan, Mt.Ararat ini adalah seperti kon air batu, dari sebelah berlawanannya pula terdapat sebuah lurah yg dipanggil "Lurah Ahora", terdapat dinding-dinding batu yang curam. Bahagian yang curam itu sememangnya sukar untuk didaki.

Mt.Ararat ialah sebuah gunung berapi yang telah meletus beberapa kali semenjak peristiwa 'banjir besar Noah" itu dulu. Puncaknya ditutupi dengan air batu seluas 17 batu persegi glasiar dan penutupan ke bawah
ke paras 14,000 kaki. Semasa glasiar itu bergerak turun, ia juga membawa sama bekas kepingan lahar gunung berapi dan terjadinya batu runtuh. Memanjat dari arah air batu yang meluncur itu memang susah.
Bermacam-macam masalah akan timbul. Tanah runtuh, cuaca ganas, anjing serigala liar, beruang gunung beserta ular-ular berbisa sering datang menganggu. Puncak gunung yang setinggi 17,000 kaki yang ditutupi
dengan airbatu itu pula selalu terjadi cuaca yang tidak menentu. Di situ angin bertiup kencang, suhu amat sejuk dan sebarang cecair akan menjadi beku tersejat. Setiap petang terdapat kilat yang diikuti angin, hujan dan salji. Angin yang bertiup biasanya 100 batu/jam. Pada suatu malam saya pernah alami..suhu menurun sehingga negatif 40 darjah Celsius dan angin bertiup selaju 80 batu sejam. Cuaca sahaja pun telah membuat kita cukup sengsara. Oleh kerana Ararat ialah sebuah gunung berapi, gas yang keluar dari gunung itu ialah gas beracun yang boleh mendatangkan masalah untuk kami bernafas. Saya sendiri pun tinggal di puncak Ararat selama 1 minggu dan dalam keadaan susah untuk bernafas.

Puak-puak yang tinggal berdekatan dengan gunung juga turut memberikan banyak masalah kepada kami, kami telah ditembak beberapa kali, oleh perompak. Guerrila Qurdish juga telah menggunakan gunung itu sebagai tempat persembunyian dalam pertelingkahan dengan kerajaan Turkey dan Timur Tengah. Kumpulan kami tidak ada yang terkorban tapi kami menghadapi banyak masalah dan cedera parah. Ramai orang telah
terkorban di gunung itu dalam mencari The Great Noah Ark. Pengalaman yang paling pahit sekali ialah ketika kami berada di paras 14,000 kaki. Kami terkena pancaran kilat. Akhirnya kami berjaya juga sampai ke puncak Ararat dan menghabiskan masa selama 1 minggu untuk mencari The Great Noah Ark. Mt.Ararat ini bukan sebarang gunung. Ia adalah sebuah gunung yang unik. Antara salah satu keunikan yang terdapat pada gunung ini ialah, pada setiap hari akan muncul pelangi pada sebelah utara puncak gunung itu...[sila lihat gambar yang 'Panji Alam' sedut tuh..]Mt.Ararat ini ialah salah satu gunung yang mempunyai kemuncak yang luas dimuka bumi ini. Ia adalah gunung yang tertinggi sekali di Turkey. Gunung ini tegak sendirian dengan kemuncak dipanggil Ararat Besar dengan ketinggian 16,984 kaki. Bersententangan dengan sebuah lagi kemuncak gunung yang dipanggil Ararat Kecil setinggi 12,806 kaki menegak naik dari Bayazit Orang yang menaiki gunung ini akan dapat melihat 3 negara iaitu "Russia, Iran, Turkey". Kedudukan Mt.Ararat yang sememangnya strategik itu telah membuatkan ia menjadi rebutan banyak negara pada suatu masa dahulu. Kalau korang tengok CNN hari ni pun masih ada lagi perebutan sempadan antara tentera Turkey vs Puak-puak Guerilla Qurdish yang mahukan kemerdekaan dari kerajaan Turkey. Keluasan dasar [bawah] Mt.Ararat itu kira-kira 25 batu garis pusat. Garis pusat kemuncaknya pula 17 hingga 22 batu persegi ditutupi air batu setebal kira² 200 kaki. Ketulan-ketulan air batu sentiasa jatuh dan tersilap langkah akan 'terpeleot' jatuh ke dalam jurang Ahora..Noah Ark Kelihatan Dari - Air Force One~..Flight Peribadi US.

President. Mr.Ronald Bennet adalah bekas jurufoto Whitehouse yang sekarang ini telah bersara, tinggal di sebuah bandar -La Jolla,California..membuat pengakuan. US. President-Jimmy Carter telah dijemput hadir ke Majlis Tahun Baru.. yang diadakan oleh Shah Iran di Tehran. Ronald Bennet telah ternampak sesuatu berbentuk seperti 'kotak kasut yang besar' ditimbus air batu.. ketika Air Force One yang membawa President Jimmy
Carter melintasi Mt.Ararat. [Air Force One telah bertolak dari Washington DC menuju ke Warsaw, Poland pada 29th.Dec.1977 dan kemudiannya ke Tehran pada 31th.Dec.1977.] "Saya adalah jurufoto dan wartawan yang bertugas meliputi segala aktiviti Whitehouse selalu sahaja ikut President Jimmy Carter ke mana-mana..bagi membuat laporan tentang aktiviti US.President.Semasa peristiwa itu berlaku, kami dalam perjalanan dari Poland ke Tehran. Semasa terbang diutara Turkey, kami telah disuruh memandang ke tingkap. Pada masa yang sama ada beberapa buah pesawat MIG Fulcrum USSR sedang mengiringi Air Force One yang kami naiki. Kami memandang ke tingkap.. kami nampak dengan jelas..."sebuah kotak panjang seperti bahtera yang besar.. ..sebahagiannya ditutupi dengan airbatu."

Seorang jurutera minyak telah menaiki helikopter di bahagian Utara Mt.Ararat kerana urusan perniagaan. Tiba-tiba terkejut melihat satu kotak besar yang panjang menyerupai bahtera terjulur keluar dari air batu. Jurutera itu kemudiannya menyuruh pilotnya mendekatkan helikopter ke bahtera sedekat yang mungkin bagi mengambil seberapa banyak gambar. Dengan rasa bangga dan seronok dia menunjukkan segala gambar-gambar yang telah diambil olehnya itu kepada semua rakan-rakan di Timur tengah dan Amerika. Dalam masa yang sama dia cuba mencari bantuan kewangan untuk menjalankan satu ekspidisi bagi mencari "Noah Ark". Malangnya dia tidak berjaya dan dengan rasa kecewa dia ke British Guyana dan membuka lombong minyak disitu. Pada 27th.Dec.1962, Jurutera itu dijumpai mati dibunuh dengan badannya dijumpai terapung di kolam renang hotel. Kawan baiknya dalam membuat laporan Polis ada mengatakan bahawa almari tempat menyimpan segala gambar/filem "Noah Ark" telah digelidah orang 10 hari sebelum kejadian. Filem dan gambar Noah Ark telah hilang..!!.ramai kawan baik jurutera itu mengesahkan yang mereka telah melihat foto hitam/putih "Noah Ark" yg berukuran 8 X 10 inchi. Dan tidak menolak kemungkinan di bunuh kerana foto tersebut.

Pengakuan Paderi Seorang Paderi Christian - Pastor Harold William dari Logansport,Indiana telah membuat pengakuan pada sebuah media, ada seorang kawannya seorang imigran Muslim yang berbangsa Armenia
bernama Haji Yearam yang telah tinggal di kaki Mt.Ararat. Mengikut sejarah/tradisi, mereka ini adalah keturunan terus menerus yang keluar dari " Noah Ark " itu dan tidak berhijrah ke mana-mana. Dan keturunan Hj.Yearam sentiasa tinggal di kaki Mt.Ararat itu. Beberapa ratus tahun selepas 'bah besar' , anak cucu keturunannya telah mendaki ke Puncak Ararat untuk memberi penghormatan dan melihat "Noah Ark" itu. Masa itu masih ada lagi laluan menuju ke bahtera dan entah macamana laluan itu telah musnah dan tidak dapat dikesan kini. mungkin kerana perubahan cuaca, gempa bumi dan sebagainya. Semasa Hj.Yearam masih kecil, ada beberapa orang bangsa asing telah datang ke rumahnya.Mereka ini adalah orang yang tidak percaya dengan Al-Quran dan sebarang agama. Mereka adalah saintis, mereka dalam perjalanan melakukan ekspidisi untuk membuktikan bahawa cerita The Great Noah Ark itu adalah berupa dongeng semata-mata..

Sumber: e-Mail kawan2





Cenderawasih

Burung yg tidak pernah jejak ke bumi???



Related post: , , , ,

SOMETIME YOU HAVE TO BECOME ELIZABETH

Once a man and his wife were sleeping in their bedroom.

A thief breaks open in their house.

The thief enters the bedroom and threatens to kill the fellow and his wife.

Thief : " Before I shoot you people, tell me your names."

Wife : "My name is Elizabeth."

Thief: " Oh! I can't shoot you, because my mother's name is Elizabeth."

Man: My name is Sam, but my friends call me Elizabeth.

Longhorn Screenshot


WinHEC 5048 Wallpaper
Desktop
Internet Explorer
Search



--
"Peace begins with a smile."

Get Rid of Spyware, Adware, and Web Browser Hijackers

Get Rid of Spyware, Adware, and Web Browser Hijackers

Dangers to Your PCThe latest scourge on the Internet is the proliferation of adware, spyware, and programs that hijack your web browser and take you to sites you don't want to visit. These mailicious programs go by the names of NetSpry, Ads234, Midaddle, and others. Here we show you how to get rid of these programs and protect your PC once and for all.

Editors Note: This document was created by our foremost spyware expert, steamwiz, with additions by our moderators and members of the Help2Go community.

This document may look daunting, but it won't take you long to complete all of the following (not counting download times). Most problems can be fixed simply by following Steps 1-3. Take your time while following these instructions and make sure you follow each step carefully.

If your PC cannot connect to the Internet at all, try first running the LSP-Fix program. LSP-Fix article

Step 1: Viruses

If you think your problem is caused by a virus, run these scans (even if you have an anti-virus program on your computer). When it comes to viruses, you can never be too careful!

Do a free on-line virus scan here: Panda Activescan and here: Housecall

Do both scans and delete all infected files found. If Housecall lists them as uncleanable, click the "delete" button.

Step 2: Get Critical Windows Updates

Visit the Windows Update site, click Scan for updates in the main frame, and download and install all CRITICAL updates recommended.

Step 3: Scan for Spyware/Adware

a) Download CWSShredder, extract the file, and run the program. Click the Fix button to remove any malicious programs found.

b) Download Spybot Search and Destroy. Install the program, then run it. The first thing you should do is "Search for Updates". Then, "Check for Problems". A quick tutorial for using Spybot can be found here.

c) Download Ad-Aware SE Personal. Install the program, then run it. Click "Check for Updates now" and let it download any new updates. Then, click the "Start" button in the program and it will check your system. A quick tutorial for using Ad-Aware can be found here and another one here.

Step 4: REBOOT

Most problems will have been fixed by following the above steps. Try it out! If you are still having problems, continue to the next step. Otherwise, check out the article on how to prevent future Spyware/Hijack attacks.

If you are having problems with Ads234, Midaddle, or Netspry, follow the instructions here before continuing with Step 5.

Step 5: HijackThis

Download HijackThis (alternate download site). Unzip, doubleclick HijackThis.exe, and hit "Scan".

After the scan has finished the "scan" button will turn into a "save log" button. Save the log file.

Notepad will automatically open the log file on your screen. Click on the Edit menu and choose Select All. Then click on the Edit menu again and choose Copy.

The next step is to use our automated HijackThis log analyzer, the The Help2Go Detective. Paste your log into the space provided, hit Submit, and then CAREFULLY follow the directions printed.

After you've followed all of the directions, run HijackThis one more time and create a new log. Now, create a new help request (new topic) in our Spyware Help forum by clicking here. Type a description of your problem in the window. Do not just type "Help me" -- we need to know what kind of symptoms your PC has. Make a note in your request that you have already followed the above directions. Then, paste your log file into the window by clicking on the Edit menu and choosing Paste.

You may now close the HijackThis program. Do not delete anything yet, as most things HijackThis finds are harmless and needed.

Check back on your help request in a day or so. Many of our members are in the USA, many are in the UK, and many are in Australia, so it may take awhile before someone is able to analyze your log and respond. Please be aware that Help2Go is strictly run by volunteers, so patience and friendliness will get you an answer more quickly. Tips for new Help2Go members.

/contributed by steamwiz

~resource: Help2Go

Kisah Hukuman Gantung

HUKUMAN GANTUNG sampai mati merupakan hukuman paling berat yang boleh dijatuhkan ke atas mana-mana orang perseorangan yang didapati melakukan kesalahan di bawah akta-akta tertentu seperti yang telah diperuntukkan oleh undang-undang negara. Hanya seseorang wanita yang sedang mengandung sahaja boleh dikecualikan daripada hukuman tersebut tetapi mahkamah boleh menggantikannya dengan hukuman penjara seumur hidup seperti yang termaktub di bawah Seksyen 275 Kanun Prosedur Jenayah (CPJ). Berbalik kepada hukuman mati ini, ia bukanlah satu proses yang mudah kerana banyak prosedur dan peraturan yang perlu diikuti oleh pihak penjara sebelum dibolehkan melaksanakan hukuman yang menakutkan ini. Untuk itu, Jabatan Penjara Malaysia telah melantik beberapa orang pegawainya untuk menyandang jawatan paling menggerunkan ini yang dinamakan Pegawai Tugas Khas atau 'tukang gantung'. Tukang gantung bukanlah satu jawatan yang diimpikan oleh mana-mana pegawai jabatan ini kerana ia dilihat sebagai satu tugas yang cukup mencabar, baik dari segi fizikal mahupun spirituil. Memang berat tugasan ini kerana kami boleh diibaratkan sebagai 'pencabut nyawa' tetapi kalau bukan kami yang buat kerja tersebut, siapa lagi?'' katanya dalam satu pertemuan baru-baru ini.

Melihat pada fizikalnya sendiri ia sudah cukup menggerunkan. Dengan ketinggian hampir enam kaki dan berat mencecah 100 kilogram, pegawai penjara yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun ini juga mempunyai raut wajah yang cukup garang. Pendek kata, melihat wajahnya sahaja boleh membuatkan banduan 'kecut perut'. Pun begitu, beliau mengakui tidak ramai warga Jabatan Penjara waima anaknya sendiri tahu yang di sebalik tugas harian sebagai pegawai penjara, beliau juga sebenarnya menjalankan tugas sebagai tukang gantung. Isteri saya sahaja yang tahu tugas saya ini tetapi kami tidak pernah berbincang mengenainya, saya pun tak pernah bercerita dengan saudara-mara apatah lagi berborak mengenai 'kerja' itu di kedai-kedai kopi kerana tiada apa yang perlu dimegahkan dengan tugas ini. Pendek kata bila bercakap mengenai hukuman mati, semuanya automatik menjadi rahsia, orang tak tahu saya tukang gantung malah saya sendiri pun tidak tahu siapa yang akan saya gantung, katanya. Menurut pegawai yang berusia dalam lingkungan 50-an ini, beliau hanya tahu identiti banduan yang akan digantungnya itu kira-kira sehari sebelum hukuman tersebut dilaksanakan. Katanya, tugas menggantung pesalah selalunya dijalankan pada hari Selasa dan Khamis iaitu di antara pukul 5 hingga 7 pagi.

Sejurus sebelum menjalankan tugas tersebut, beliau terlebih dahulu secara berseorangan akan masuk ke bilik banduan yang dimaksudkan sebelum menggari tangan pesalah tersebut ke belakang. Beliau kemudian akan menyarungkan muka pesalah dengan kain hitam dan membawanya keluar dari sel akhir untuk ke bilik gantung sambil dibantu beberapa wadar yang lain. Sebelum tugas menggantung dilakukan, saya akan mengambil ukuran berat banduan dan ketinggiannya terlebih dahulu, selalunya semakin berat seseorang banduan, semakin pendek tali yang digunakan dan begitulah sebaliknya. Ini penting kerana jika salah perkiraan, ia akan mencederakan leher banduan, silap hari bulan kepala boleh putus dari badan, apa pun saya bersyukur kerana kes seperti itu tidak pernah berlaku dalam sejarah pelaksanaan hukuman mati di negara ini, katanya. Mengenai keadaan mayat, pegawai tersebut memberitahu, selalunya muka pesalah akan bertukar kebiruan atau kehitaman selepas digantung kerana kekurangan oksigen. Ujarnya, lidah pesalah juga akan terjelir sedikit dan leher akan mengecil hingga sekecil batang penyapu. Tetapi yang paling menggerunkan, sebaik sahaja ikatan dilonggarkan, selalunya akan kedengaran bunyi 'dengusan' daripada mulut mayat berkenaan. Bunyinya seperti ini, eeeerrrrkkk, ia sebenarnya hasil tindak balas gas dalam badan tetapi kalau kita tak biasa, kita mungkin terkejut besar, katanya sambil ketawa.

Menurut beliau, sebelum digantung, pesalah akan diminta berdiri di atas sebuah platform. Setelah mendapat isyarat daripada pegawai atasannya, barulah beliau menarik 'gear' dan platform itu akan terbuka hingga menyebabkan tubuh pesalah jatuh ke bawah. Tidak seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang, sebenarnya tidak ada beban seperti guni pasir atau beg yang diikat di kaki pesalah. Selalunya sebaik sahaja terjatuh ke bawah, tulang leher pesalah akan terus patah atau lari dari kedudukan hingga menyebabkan dia mati serta-merta. Setelah dibiarkan tergantung untuk seketika, mayat akan diturunkan sebelum diperiksa oleh doktor yang bertugas. Mayat pesalah juga tidak perlu menjalani proses bedah siasat seperti persepsi sesetengah pihak. Ia sekali gus menamatkan cerita-cerita 'nakal' kononnya organ pesalah akan diambil untuk dijual dan sebagainya. Selepas itu, mayat akan diserahkan kepada waris atau keluarga untuk diuruskan pengebumiannya. Kerja-kerja menggantung pesalah akan dilakukan dengan cepat dan pantas, tak sampai beberapa minit pun. Di saat itu tidak ada ruang untuk melakukan kesilapan, semuanya mesti cepat dan sempurna. Kami juga tidak akan bercakap-cakap baik sesama anggota mahupun dengan pesalah dan hanya menumpukan perhatian pada tugasan yang diberi. Matinya pesalah bermakna tugas kami pun selesai, selepas itu kami semua akan kembali menjalankan tugas hakiki masing-masing dan meneruskan kehidupan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku, katanya.

Mengenai `gangguan' yang diterima sepanjang menjalankan tugas ini, beliau mengakui pernah `dikacau' namun menganggap ia adalah asam garam dalam kehidupan seseorang tukang gantung. Pernah suatu ketika dulu, katanya, ada seorang banduan akhir yang meminta untuk menghisap rokok sejurus sebelum digantung. Pada awalnya beliau bersetuju untuk memenuhi permintaan banduan tersebut tetapi disebabkan faktor masa dan peraturan, beliau terus menjalankan perintah gantung tanpa banyak bicara. Tiba-tiba suatu malam ketika saya sedang tidur, mayat lelaki yang saya gantung itu 'datang' dalam keadaan terbongkok-bongkok ke bucu katil dan mencuit-cuit tubuh saya. Dia kemudian meletakkan jarinya ke bibir seolah-olah mahukan rokok yang saya janjikan padanya dulu, bagaimanapun dengan hormat saya memintanya pulang dan dia pun terusmenghilang kan diri. Sehingga kini saya tertanya-tanya adakah perkara tersebut memang betul-betul berlaku ataupun cuma mainan tidur semata-mata, katanya sambil tersenyum. Selain itu, beliau mengakui selalunya akan menerima 'alamat' beberapa hari sebelum ditugaskan untuk menggantung pesalah di penjara. Antaranya beliau akan rasa panas di belakang leher, berdebar-debar, gelisah dan tidak sedap hati. Selalunya selepas beberapa hari mengalami gangguan tersebut, beliau pasti akan dipanggil oleh ibu pejabat untuk menjalankan tanggungjawabnya. Kalau diikutkan, Jabatan Penjara Malaysia boleh berbangga kerana kita di sini menjalankan tugas dengan seteliti mungkin sehingga tidak ada setitis pun darah yang keluar dari tubuh banduan yang kita gantung berbanding hukuman tembak dan kerusi elektrik yang dilakukan di penjara-penjara luar negara,'' ujarnya.

Mengenai tali yang digunakan untuk menggantung pesalah, beliau berkata, ia merupakan tali khas yang diimport dari luar negara dan harganya mencecah ribuan ringgit. Ini kerana tali tersebut sangat berkualiti, tahan lasak serta tidak melukakan leher pesalah.Beliau yang mengakui kerap tersentuh hati ketika melaksanakan hukuman gantung menasihati orang ramai supaya menjauhi jenayah kerana ia boleh merosakkan diri sendiri, bangsa, negara dan agama. Cuma saya minta orang ramai supaya jangan menghina banduan-banduan akhir ini kerana mereka sekurang-kurangnya tahu bila akan mati dan berkemungkinan sudah bertaubat, tetapi bagaimana pula dengan kita? Terus terang saya katakan ada kalanya mayat mereka lebih sempurna daripada mayat orang lain, ada mayat banduan yang saya gantung itu berbau wangi dan ada yang wajahnya berseri-seri serta tersenyum seolah-olah pemergian' mereka dirahmati-Nya, ujar beliau. Sebelum meminta izin untuk berundur diri, beliau berkata kepada penulis: Saya berharap cerita saya ini dapat memberi keinsafan dan pengajaran kepada kita semua. Ingatlah, seandainya saya sudah menarik `gear' di bilik gantung itu, hanya keajaiban sahaja yang boleh menyelamatkan nyawa banduan tersebut dan sejarah telah membuktikan, keajaiban itu tidak pernah berlaku!

~sumber - email dr kawan2, thanx.

Answers.com

Answers.com is a free, ad-supported, reference search service, created to provide you with instant answers on over a million topics. As opposed to standard search engines that serve up a list of links for you to follow, Answers.com displays quick, snapshot answers with concise, reliable information. Our editors take our content from over 100 authoritative encyclopedias, dictionaries, glossaries and atlases, carefully chosen for breadth and quality. For ultimate convenience, install 1-Click AnswersTM software, and click on any word in any document on your screen for "Answers at your Fingertips".

Answers.com is the next-generation product of the GuruNet Corporation, which leverages its patented "Answer Engine" technology to bring instant answers to millions of internet users around the globe. Thousands of dedicated fans have submitted terrific feedback over the years, and Answers.com is the result of their suggestions and requests.

Founded in 1999 by Bob Rosenschein, GuruNet Corporation is traded on the American Stock Exchange under the trading symbol "GRU". Visit our corporate site for GuruNet Investor Relations.

Aiman lepas bangun tido. Posted by Hello

Kut ye pun tunggu la gua dressing dulu. Posted by Hello

Taatan taatan Uwan. Posted by Hello

Nape? Tak pecaya? Posted by Hello

Asyik susu jer, kasi la coke plak! Posted by Hello

Seiko 5 mencatat masa, hari dan tarikh kejadian2 di atas dan di bawah ni. Posted by Hello

Ikan kap/koi sedang mandi di dalam kolam. Posted by Hello

Seladang ntah dr mane ntah, Spain kot. Panjang giler tanduk dia. Mana matador dia ni? Posted by Hello

Zirafah, melengkapkan syarat yg setiap zoo perlu ada. Posted by Hello

Layan tido la couple ni. Posted by Hello

Bangau atau lebih dikenali sebagai flamingo sedang bermain air. Posted by Hello

Kura2 gergasi sedang lepak2 di kedai kopi. Posted by Hello

Berjaya capture shot ni. Tgh posing maut ini. Mcm tak caya lak. Posted by Hello

Haiwan fav si penulis.  Posted by Hello

Sayup2 kelihatan Patin yg panjang dianggar 2.5 - 3.5 kaki melewati dinding aquarium. Posted by Hello

Kakaktua dr perlis ini berkata didalam hati, "Hawat hang jakun sangat ni dok amik gambaq aku, tak penah tgk burung ka?". Posted by Hello

Kelihatan seekor burung kakak tua merenung jurufoto. Posted by Hello

Kali ini siamang itu menunjukkan skill biasa seekor siamang. Posted by Hello

Kelihatan siamang bulu perang menayang ketiak yang berbulu lebat sampai ke seluruh badan. Posted by Hello

Kali ini cameraman zoom dengan lebih dekat lg. Posted by Hello