Permandangan dari Pasar Besar Gombak




Kepenatan setelah seharian mencari apa2 yg patut.

Google Friends Newsletter - October 2009

POWER TIP

Better music information in search results

We have just introduced a new feature to help you better find music information using Google search. Now, when you enter a music-related query — like the name of a song, artist, album or a line or two of lyrics — into the Google search box, your search results will include links to an audio preview of those songs provided by our music search partners MySpace (which just acquired iLike) or Lala. This feature not only makes search better, it also introduces millions of music seekers to new sources of licensed music online.
http://www.google.com

------------
NEW PRODUCTS & UPDATES

Google Flu Trends

Google Flu Trends has expanded from four to 20 countries, including much of Europe. It's also now available in 38 languages. By tracking the popularity of certain flu-related Google search queries, we are able to estimate how many people actually have flu symptoms in a given location, in near real-time. While some traditional flu surveillance systems may take days or weeks to collect and release data, Google search queries can be counted immediately. Google Flu Trends provides an additional surveillance tool that may help public health officials and the public make more informed decisions about preparing for the flu season.
http://www.google.org/flutrends/

Introducing Google Building Maker

Here is a fun and simple online tool for creating 3D buildings in Google Earth, called Google Building Maker. This tool makes it possible for anyone with a web browser to make high-quality, photo- textured 3D models. It works like a very large, and very smart, collection of building blocks: By assembling the blocks to match the shape of your favorite building, you can make a whole 3D building in a few minutes. Building Maker is available for 50 cities and in 14
languages.
http://www.google.com/buildingmaker

Google Wave opens up invitations to a limited preview

We've started sending invitations to preview Google Wave, a new tool that lets you communicate and collaborate in real time, to 100,000+ users. Developers working with Wave now have some new extensions and a roadmap for our APIs. Finally, based on early responses from Google Apps customers, we have also invited to a set of businesses and schools to preview Wave, and look forward to their feedback on how Wave might help with collaboration and productivity.
http://wave.google.com/
http://wave.google.com/help/wave/extensions.html

New security solutions in Google Pack

Google Pack now provides a free way for individual PCs to detect and remove viruses, spyware and rootkits. PC Tools Spyware Doctor with
Anti-Virus SE is available in most locales while Avast! 5.0 Free Antivirus will be used in major European locales. The new versions significantly increase protection for Google Pack PC users and are distributed for free.
http://pack.google.com

-------------
MISCELLANY

Recently we began a weekly series on the Official Google Blog reflecting the heart of our company: search. We're always making changes to improve your search experience, so we have gathered together the seemingly-small details of those changes in one easy-to- find place. We cover a wide variety of aspects within search — tools that webmasters can use to make their sites safer, our recent agreement with Twitter for adding real-time search results and how we've used our search technology to improve recommendations in Google Reader. As we continue to work on improving the search experience, we will keep you updated through this series and posts elsewhere.
http://bit.ly/2LPopW

Internet speeds and costs around the world




Cari2 gak Malaysia kut2 ada :P

USM cipta mi kuning kering untuk kurus

USM cipta mi kuning kering untuk kurus:


"GEORGETOWN: Penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya mencipta mi kuning kering yang memberikan rasa kenyang yang lama dan mampu menurunkan berat badan.

Ketua penyelidik, Profesor Madya Azhar Mat Easa, berkata 'Neodles' adalah produk mi pertama di Malaysia yang diuji secara klinikal untuk penentuan Index Glisemik (GI) in-vivo sebelum ia dikomersialkan.

'Neodles melepaskan gula dengan kadar lebih perlahan berbanding mi biasa, ia adalah lebih sesuai kepada mereka yang sensitif terhadap kandungan gula makanan dan mereka yang mengalami masalah kegemukan.

'Produk itu direka menggunakan formula khas dan kaedah penyediaan yang menggalakkan pembentukan silang paut protein yang mampu memerangkap kanji dan ia dikuatkan lagi dengan penambahan campuran kanji rintang penghadaman,' katanya pada media di USM di sini, hari ini.

Turut hadir pada sidang media itu adalah Dekan Pusat Pengajian Teknologi Industri, Profesor Rozman Din dan tiga penyelidik lain iaitu Saifullah Ramli, Yeoh Shin Yong serta Dr Abbad F M Alkarkhi.

Azhar berkata, produk yang dimajukan menggunakan geran bernilai RM900,000 daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) itu bersifat rintang penghadaman.

Katanya, sifat rintang-penghadaman membolehkan Neodles bertahan lama dalam sistem penghadaman dan memberikan rasa kenyang yang lama kepada pengguna yang mengamalkan diet.

'Jika Neodles dimakan pada sebelah pagi, pengguna akan berasa kenyang hingga malam dan selain itu, pengguna kini boleh menikmati mi kuning tanpa menyebabkan kenaikan gula dalam darah yang keterlaluan.

'Produk itu juga berupaya menyumbang faedah kesihatan dari aspek kandungan serat dietari yang menggalakkan kekerapan pembuangan najis,' katanya.

Beliau berkata, produk yang akan berada di pasaran pada Februari depan tidak menjejaskan ciri-ciri sensori apabila diuji menggunakan panel sensori.

'Rasanya hampir sama dengan mi biasa dan boleh dimasak mengikut cita rasa pengguna. USM pada peringkat akhir berbincang dengan pengeluar dan kita menjangkakan ia akan berada di pasaran pada Februari depan dengan harga RM2 hingga RM2.50 bagi 200 gram,' katanya. - Bernama"



Jom cari Neodles!

Tiga Pemegang Lesen WiMax Di Saman SKMM | aMaNz

Tiga Pemegang Lesen WiMax Di Saman SKMM | aMaNz:

"Tiga daripada empat pemegang lesen WiMax hari ini disaman oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) disebabkan tidak memperkenalkan rangkaian servis mereka pada masa yang dijanjikan. Syarikat yang disaman adalah YTL e-Solutions, AsiaSpace dan REDtone.

YTL e-Solutions disaman sebanyak RM1.9 juta, diikuti dengan AsiaSpace sebanyak RM1.7 juta dan Redtone sebanyak RM200,000 disebabkan kegagalan untuk memenuhi litupan rangkaian WiMax mereka sekurang-kurangnya sebanyak 25% menjelang hujung Mac.

Pada bulan Disember tahun lepas, Menteri Sumber Tenaga, Air dan Komunikasi telah menyatakan yang mana mereka bakal menarik kembali lesen WiMax sekiranya syarikat-syarikat yang diberikan lesen tersebut gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan. Buat masa ini, ketiga-tiga syarikat tersebut mempunyai sebab-sebab tersendiri atas kegagalan ini, dan mereka telah membuat rayuan keatas saman yang dikenakan ke atas mereka.

Buat masa ini, hanya PacketOne sahaja telah memperkenalkan perkhidmatan WiMax mereka, yang mana dikenali sebagai P1 WiMax yang mana kini menjadi saingan hebat kepada Streamyx milik TM."



Menyusahkan rakyat je, last2 produk x launch hampeh. Baik bagi kat JARING Communications.

Participating 2nd USM - UHP COLLOQUIUM



Celebrating 10 years of Smart Partnership

27 - 29th October 2009
Universiti Sains Malaysia
Penang, Malaysia

Morning sunshine. Harap xde jambatan roboh lg..



PPIP under renovation. Nk buh lif kut



BERNAMA - DiGi To Expand 3G Coverage To Whole Of Penang Starting Next Year

BERNAMA - DiGi To Expand 3G Coverage To Whole Of Penang Starting Next Year:


"PULAU PINANG, Oct 22 (Bernama) -- DiGi Telecommunications Sdn Bhd will expand its Turbo 3G coverage to the whole of Penang starting next year.

Its market segment and product head, Albern Murty said to date, the company had extended coverage to 70 per cent of the state.

'This is our promise to the people of Penang. The 100 per cent coverage will make it easier for everyone to surf the internet anywhere and at any time,' he said.

He told this to reporters after a launching ceremony of the Turbo 3G data and voice services here Thursday.

The event was officiated by the Penang Chief Minister,Lim Guan Eng.

Albern said expansion of the 3G service was being done five months after introduction of the broadband service in the state.

'Introducing the Turbo 3G for laptop and normal computer usage is aimed at better management of the network before utilising it for mobile phones this year itself,' he said.

Meanwhile, apart from Penang, Digi will also launch the Turbo 3G system in Sabah and other states at a date to be determined.

--BERNAMA"



Good news for mobile DiGi broadband like me and Mel!

Kenyang yg amat. Makan nasi kandar Line Clear td



Ooo gini tempatnya..

Fav from flickr: A clock on purple wall colour


A clock on purple wall colour, originally uploaded by Sham Hardy.


Love minimalism!

Tweets now search-able in Google!

RT @google: Tweets and updates and search, oh my!:


"At Google, our goal is to create the most comprehensive, relevant and fast search in the world. In the past few years, an entirely new type of data has emerged — real-time updates like those on Twitter have appeared not only as a way for people to communicate their thoughts and feelings, but also as an interesting source of data about what is happening right now in regard to a particular topic.

Given this new type of information and its value to search, we are very excited to announce that we have reached an agreement with Twitter to include their updates in our search results. We believe that our search results and user experience will greatly benefit from the inclusion of this up-to-the-minute data, and we look forward to having a product that showcases how tweets can make search better in the coming months. That way, the next time you search for something that can be aided by a real-time observation, say, snow conditions at your favorite ski resort, you'll find tweets from other users who are there and sharing the latest and greatest information.

Posted by Marissa Mayer, Vice President of Search Products and User Experience"



Cool! our tweets are now search-able in Google. More and more people now have Twitter!

Penjara Pudu dalam proses dimusnahkan *sedih*




Sedih bila dapat tahu Penjara Pudu telah mula dimusnahkan, pada hari Sabtu hari tu baru lalu tepi Penjara Pudu ni, memamg tak nampak apa-apa kesan dimusnahkan, rupa-rupanya pemaju memusnahkan dari bahagian dalam tanpa merobohkan dahulu dinding penjara.

Banyak sebab untuk sedih dengan pemusnahan ini, antaranya keunikan disebalik Penjara Pudu ini, perubahan-perubahan yang berlaku sepanjang hampir seratus tahun ia menjadi tempat memenjara penjenayah. Ini suatu kerugian besar kepada negara yang baru merdeka 50 tahun lebih. Sepatutnya bangunan ini diwartakan sebagai bangunan bersejarah.

Banyak kisah2 yang kita dengari dari penjara pudu ini di antara yang aku tahu ada seorang banduan dari Indonesia menghilangkan diri mengunakan ilmu hitam, diceritakan banduan ini terlalu ingin pulang dan menyambut hari raya bersama keluarga. Bila diketahui banduan ini menghilang, didapati dinding bilik tahanan baanduan ini dilukis kapal yang besar. Dengan kapal inilah banduan itu menghilangkan diri pulang ke kampung.

Selain dari kisah2 org aku sendiri ada kisah dengan penjara pudu ni, tp x perlulah diceritakan, rasanya dah diblogkan terdahulu, sila search kalau rajin. Untuk rekod selepas Penjara Pudu ini tidak lagi menjadi tempat menghukum banduan, ia pernah menjadi muzium yang boleh dilawati, rasanya sambutannya sungguh menggalakkan. Ada juga dibaca kumpulan-kumpulan tertentu meminta tinggal di penjara ini untuk tempoh tertentu, dalam situasi penjara sebenar sebagai motivasi diri.

Selepas itu tidak tahu mengapa ia ditutup dari menjadi tempat lawatan, kemudian ia dijadikan lokap untuk tahanan narkotik. Alasannya lokap-lokap di balai polis tidak mampu lagi menampung terlalu ramai OKT (orang kena tahan). Ini boleh dijadikan ukuran bahawa pihak berkuasa telah gagal mengekang jenayah, masyarakat sekarang tidak lagi rasa selamat apatah lagi dengan kebanjiran warga-warga asing.

Apapun yang akan dibangunkan di tapah Penjara Pudu ini, yang pasti aku tak akan melupakan kenangan di situ.

Kredit kepada Malaysia Kini untuk video itu.

Lapar pulak balik dari kerja ni



Jom pekena burger dulu..

Senarai kenduri2 kawen kawan2 yg aku hadiri

Senarai kenduri2 kawen kawan2 yg aku hadiri

Xtahap
1. Zaki & Midah
2. Black & Nasrah
3. Yusri Kg. Pisang
4. Zamhariri
5. Shukri matek
6. Warid
7. Tibor
8. Haizul
9. Soi

Xsmart
1. Ghau
2.

Xum
1. Duan Ganu
2. Zufri
3. Joe kelate
4. Abong
5. Toha

Xjaring
1. Sue
2. Apez
3. Din
4. Anis
5.

Darkthrone
1. Krazl
2. Streamyx2

Ada2aje
1. Ayu


Xde keje duk dlm bas ni.. Ada yg tertinggal x?

Bertolak dari Hentian Puduraya ke Hentian Sg. Nibong, Penang



Moga selamat sampai.

Good bye Gombak


Good bye Gombak, originally uploaded by Faizal Rahman.


Balik Penang. Harap dpt tiket cepat.

Moral of the Work


Moral of the Work, originally uploaded by Faizal Rahman.


Danial Fathullah


Danial Fathullah, originally uploaded by Faizal Rahman.


Si kurus keding.