Kuliah Maghrib | Masjid UPSI | Ustaz Dr Rozaimi Ramle | 10 Oktober 2017 | 20 Muharram 1439


Hadis 32 


Tidak ada darar dan tidak ada dirar. 

Riwayat Ibnu Majah musnad (bersanad sampai nabi)

Muattak Imam Malik mursal (tabiin terus kepada nabi, skip sahabat)

Percanggahan antara 2 riwayat bagi hadis yang sama. 

Usuliyyun (ulama usul fiqh) ambil pendapat ikut yang bersambung. Tambahan perawi tsiqah diterima. 

Sebahagian ulama ambil kira yang terputus kerana lebih berhati2 dan bukan ikut kebiasaan. 

Tidah boleh ambil pendekatan umum untuk nilai seorang perawi kerana ada yang bila tua ingatannya tidak kuat, ada yang ambil ditempat lain tanpa kitab. 

Manusia menjadi musuh bagi perkara yang dia jahil. 

Tiada ada mudharat dan tidak ada mudharat. 

Ada ulama tafsir untuk penekanan disebut dua kali. 

Ada ulama berpendapat tambahan perkataan beri maksud lain. 

Pendapat darar ialah mudharat. Tiada yang mudharat. Dirar mudharatkan orang. 

Pendapat 2: Jgn laku mudharat, jgn balas dgn mudharat. 

Pendapat 3: Tiada boleh beri mudharat untuk manafaat sendiri, Dirar - tidah boleh beri mudharat tanpa harap manafaat

Hukum memudharatkan orang ialah haram. 

Hadis 33

Jika manusia diberikan sesuatu hanya kerana dakwaannya nescaya akan akan ada kaum yang mendakwa 

Org dakwa kena bawa bukti, org dituduh tidak dibebani bukti. 

Pendakwa ialah orang yang cuba mengubah status quo. 

Kassim Ahmad tidak boleh dikafirkan selagi belum ditegakkan hujah. 

Mufti Kedah kena keluarkan fatwa sama ada boleh disolatkan, dikubur ikut cara Islam. 


No comments:

Post a Comment