Khamis, Ogos 11, 2011

Day 2: Perjalanan ke Dunedin melalui Timaru

Entry ini bersambungan dengan entry ini.

Setelah menyewa Previa aka Estima tu kami pun siap2 untuk memulakan trip dari Christchurch ke Dunedin. Perjalanan ini akan melalui 2 bandar yang agak besar iaitu Ashburton dan Timaru, Ashburon tu mungkin dari nama orang putih manakala Timaru tu mungkin dari perkataan orang asal New Zealand iaitu Maori. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 5 jam lebih. Permulaan perjalanan @melamyra drive pasal aku tak berapa confident nak drive dalam town sekitar Christchurch tu, rules jalanraya dia lain, traffic light hanya untuk jalan terus sahaja, untuk ke kiri contohnya kena utamakan org dari depan dulu, satu lagi priority lebih kepada pejalan kaki atau yang berbasikal. Senang cerita jalanraya bukan bapak kau yang punya kat sini. Harga petrol kat sini NZD 2.07/l baru turun 3 sen sbb mengikut harga pasaran dunia.

Oops lupa sebelum memulakan perjalanan tu sempat carikan @erynazu jaket bundle kat kedai. NZD 6 sahaja. Lawa sangat walaupun nampak boyish sikit huhu. Ada bawak jaker untuk Eryna tp tak cukup tebal untuk suhu bawah 10C serta berangin sepoi2 bahasa.

Bila masuk kawasan agak luar bandar mula nampak ladang2 di tepi2 highway, highwaynya jalan biasa sahaja bukan macam highway di Malaysia, tiada tol di sini. Jalan 2 hala sekali sekala akan ada kawasan khas untuk memotong. Kalau dikawasan jalan sehala takde pulak kereta dari belakang nak cucuk angin kalau bawak selow. Paling laju boleh bawak kat NZ ni 100km/j sahaja, kat town2 kecil bila nampak signboard 70 ke 80 ke terus kena perlahankan speed. Serta-merta. Perjalanan awal ni wife aku yg bawak. Angin lintang kuat jd mmg tak boleh nak speed pun. Ada juga lalu jambatan2 yang panjang bagaimana pun sungai2nya tak banyak air sangat. Mungkin ikut musim.

Kalau bawa budak kecil wajib pakai baby car seat kalau tak kena saman, Alhamdulillah sepanjang perjalanan Eryna selesa je duduk dalam car sear dia, mungkin sbb tinggi dan dapat tengok luar.

Tiba di Timaru kami mencari park2 yang ada untuk mengisi perut, mmg kat sini makanan kena prepare awal2 kalau tak susah. Kami lepak di satu park dekat dengan hospital. Makan roti dengan tuna dan mayonaise. Sungguh menyelerakan. Cuaca ketika itu sudah mula gelap pukul lima dah mula menggelap. Jadi perjalanan perlu diteruskan segera, takut lambat sampai Dunedin yang letaknya lagi separuh perjalanan. Separuh lagi perjalanan ni aku drive pulak first time drive kat NZ rasa lain macam sikit lama2 jadi biasa lah. Hari makin gelap jadi nak tak nak terpaksa jugak speed sikit walaupun risau sebab hujan turun dengan lebat pulak dan jalan licin. Dalam 2-3 jam drive dalam keadaan yang agak mencabar tu kami pun akhirnya sampai ke Dunedin.

Lupa lagi, semalam kami dah book satu motel kat Dunedin ni, jadi dah mmg tahu mana nak tuju berpandukan map, wajib kena bawak map setiap bandar2 yg nak singgah. Kalau ada mobile internet senang tp mahal la nak roaming pun pikir 2 kali. Sampai motel dalam pukul 8 malam rehat sekejap sebelum keluar balik kononnya nak cari kedai turkey untuk makan. Jumpa kedai tu tp takde logo halal jadi pusing balik ke motel dan masak la kat situ walaupun penat. Kena sardin dengan nasi panas2 sangat sedap dikala cuaca sejuk. Kat motel ni ada service internet dengan bayaran NZD 10 untuk sehingga 500Mb download shj. Ngam2 sampai esok nya nak check out habis service. Bersambunglah lagi...



Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin
Kalau boleh tanam kat Malaysia kan bagus ni

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Day 2: Perjalanan ke Dunedin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan