Khamis, Ogos 25, 2005

Fakta menarik

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera  huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang  membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang  ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun.  Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh  membunuh anjing? benar!!Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung  anjing. Dengan ounces yang  banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz  kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni  mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830,  ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan  pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan  ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan  mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa  memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan  pergerakan aksinya
tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang  agak luar biasa dari orang lain.

8. Nama sebenar rama-rama (butterfly)  ialah'flutterby'.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak  membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi  mengesyorkanberus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh  dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush  tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat  jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80  peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda  sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin  tapa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa  kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita  tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling  banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan  wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah  seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code  adalah Wrigley's gum.

20. Mexico  City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci  setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan  yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih  aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. Terdapat banyak  telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk  melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari  sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil  kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan  turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun
kembali dan seterusnya seakan  dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci jugamencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk
bahagian bibirnya sahaja)

27. 90% dari pembaca yang membaca info  ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban  fakta fakta sebegini dapat
menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita.

12 ulasan:

  1. Tanpa Nama11:03 PG

    interesting tol fakta2 ni...mane ko dapat fullfith??

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama11:06 PG

    apsal kat zip aku takde YKK pon

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama8:28 PTG

    owh... i've read these facts back in 2004...

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama7:20 PTG

    org dah tau la

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama7:53 PTG

    zip aku tulis MAS..?~!

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama7:54 PTG

    hurmm

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama2:13 PTG

    xah ar..aku pun penah cucuk mata buaya..tapi xdpat lpas pun..tngan ptus..:>

    BalasPadam
  8. Susah kot kalau nak cucuk mata buaya tu :D
    Yg psl zip tu betul,sy perasan yg tu! :)

    BalasPadam
  9. salam bro,,

    copy utk tatapan pembaca blog sy,kredit akan sy sediakan utk blog saudara.

    =)

    Terima kasih.

    BalasPadam