Monday, May 30, 2022

Upgrading my ThinkPad X270 with US Backlit Keyboard and Upgrading RAM to 16GB

Assalamualaikum. Dah lama teringin nak tukar keyboard ThinkPad X270 ni sebenarnya. Asalnya laptop ni didatangkan dengan keyboard dengan layout JP. Memang agak kekok untuk menggunakannya dengan banyaknya key yang tak pakai dan spacebar yang kecil memang agak sukar. Apapun servive jugalah dengan kayboard tu untuk selama beberapa bulan.

Beberapa minggu lalu tiba2 merajinkan diri untuk mencari keyboard ganti dengan layout US dengan backlit. Kena hati2 membeli keyboard ni kerana kebanyakan yang dijual adalah after market punya keyboard dan untuk kegunaan sendiri memang tak boleh accept untuk pakai keyboard aftermarket. Takkan sama feelnya berbanding keyboard original. Jika tiada option untuk mendapatkan keyboard original dan baharu lebih baik cari original seconhand dengan condition yang elok berbanding beli after market punya. 

Seperti biasa keyboard baharu ni datang terus dari China. Makan masa sikit untuk sampai tapi berbaloi kerana kualitinya yang terbaik. Semalam mulalah operasi membuka laptop ni, sebenarnya dah biasa dengan ThinkPad tapi untuk model X270 ada cabaran tersendiri. Hampir kena buka semua part untuk ganti keyboard ni. Sebagai jalan selamat kena rujuk Hardware Maintenance Manual. 

Selain dari tukar keyboard, RAM juga diupgrade kepada 16GB. Asal beli dulu 4GB, kemudian upgrade ke 8GB dan sekarang dengan 16GB. Kebetulan jumpa RAM 16GB single stick dengan harga yang murah terus sambar beberapa bulan lepas. Puas hati dengan keyboard baharu dengan backlit ni. Dia punya backlit ada dua tahap iaitu low dan high. Tiada masalah untuk menaip dalam gelap.

Seterusnya enjoy gambar2 dan caption di bawah:

 

Keyboard baru keluar bungkusan.

ThinkPad X270 keyboard FRU No. 01EP099

Berseri-seri keyboard baharu sebelum dipasang

Ambil gambar dulu keyboard Jepun sebagai kenangan

Hampir semua part kena dibuka termasuklah system board dan LCD

Kecil sahaja motherboard X270 ni

Screen pun perlu ditanggalkan

Internal battery, X270 ni unik sebab ada 2 bateri iaitu internal dan external

Siap dipasang keyboard baharu, kena hati2 sewaktu pasang ribbon keyboard.

System board atau motherboard X270, jangan lupa re-apply thermal paste

TeamGroup 16GB DDR RAM

Semak RAM dan Re-enable internal battery.

Siap dipasang

Itu nampak backlitnya. Kalau dalam gelap memang cantik sekali

Hello world. Sedap manaip dikeyboard baharu, rasa tak mahu berhenti menaip beribu2 patah perkataan.

 

Sekian, terima kasih.


 

No comments: