Kritikan A Samad Said tentang Ketuanan Melayu tafsiran UMNO

Rajin pulak aku quote tweet yang aku rasa menarik dari individu yang menarik. Kalau sebelum ni dari @MukhrizMahathir kali ni dari @ASamadSaid, aku tak tahu telahan aku ni betul atau tidak, tp aku rasa beliau kritik isu Ketuanan Melayu, skrg ni tengan kecoh org2 politik bertikan lidah tentang Ketuanan Melayu. Pada aku kalau nak berpegang pada satu perkara itu mesti ada bukti yg jelas, jika kita sibuk kononnya pertahan Ketuanan Melayu tp hasilnya tiada bermakna yg kononnya diperjuangkan itu tidak berjaya. Tak pasti A Samad Said kritik dari aspek apa, tp seperti yg sedia maklum beliau seorang sasterawan negara, banyak membantu memertabatkan bidang pendidikan, berjuang untuk Bahasa Melayu agar lebih digunakan. Mungkin beliau kritik dari bidang yang beliau dekat. Mungkin juga dari aspek keseluruhan memandangkan beliau seorang pemikir hebat.

Aku suka tgk bidang pendidikan, nk kata Melayu banyak dapat keuntungan dari Ketuanan Melayu tu, dari dulu sampai skrg Melayu masih ketinggalan, ruang untuk Melayu belajar terutama di IPTA kian mengecil, jika dulu ada biasiswa skrg graduan keluar universiti berhutang 5 angka. Jika dulu peluang belajar di luar negara terbuka luas jika mendapat keputusan cemerlang, skrg cemerlang atau tidak, terpaksa mencari sponsor atau berhutang. Fikir-fikirkan.


Enam PM semuanya Melayu; timbalan enam pun Melayu juga. Kini diheboh kita tersiku. Aneh, lima dekad apa hasilnya?Mon Dec 06 18:05:13 via web