Rabu, Oktober 21, 2020

Upgrading IBM ThinkPad T60 CPU from T2400 to T7400

Upgrading IBM ThinkPad T60 CPU from T2400 to T7400

ThinkPad T60 ni asalnya dikuasakan oleh Intel® Core™ Duo Processor T2400 kalau dekat sticker laptop dia akan lekatkan Intel Centrino Duo. Tujuan tukar kepada processor ini ada kerana processor Intel® Core™ Duo Processor T7400 support Instruction Set 64bit. Boleh tengok perbandingan antara dua CPU ni pada laman web Intel sendiri. 

Kebanyakkan operating syatem dah kurang nak support 32bit operating system. Windows 10 juga akan menamatkan sokongan pada 32bit operating system. Boleh baca posting Engedget berkenaan perkara ini. Selain dari Windows dunia Linux juga semakin meminggirkan 32bit based operating system. Ubuntu dan Debian based masih ada release untuk 32bit tetapi Arch based dan mula menghentikan penghasilan OS dengan 32bit. Panjang cerita kalau nak cerita pasal OS ni, nanti di kemudian hari akan post pasal OS pula. 

Sebenarnya T60 ni support sampai sampai maximum T7600 tapi harganya mahal sebab demand mungkin. T7400 ni dibeli dengan harga RM36 sahaja (nak link bagitahu). Makan 2 minggu lebih juga nak sampai ke tangan sebab susah nak cari dalam Malaysia ni. 

Jadi bagaimana prosesnya? Mulanya kena baca manual, untuk model T60 ni boleh tengok atau download manual di website Lenovo. Ada step kena kena follow satu satu, ada gambar yang kena zoom supaya tak tersilap. Kena berhati-hati sangat sebab laptop ni dah lama (14 tahun) jadi mungkin ada part yang dah kurang tahan. Apapun ThinkPad terkenal dengan ketahanannya dan bagi model tertentu sangat berbaloi untuk digunakan walaupun barang lama. 

Bila dah siap pasang CPU baru timbul masalah bila on keluar blank sceeen sahaja sebelum POST (power on self test) lagi jadi menggelabah juga mencari solution. Bila try balik CPU lama ok pula. Jadi duk ingat CPU yang baru tu faulty. Solution pun tak jumpa kat internet untuk specifically model ni. Bila cari dalam forum ada yang kaya kena update BIOS. Masalah tu akhirnya berjaya diselesaikan dengan cabut cable batteri CMOS dan pasang balik selepas on tanpa bateri. Setakat ini dulu post ini, mungkin ada sambungan untuk part upgrade SSD dan install OS Manjaro Linux. 

Penat baca layan gambar dulu.

Free thermal compound CPU
Packaging CPU siap bekas yang sesuai
CPU laptop tak sama CPU desktop
Bawah CPU fan inilah letaknya CPU ;P
WiFi card, katanya boleh upgrade juga ni
Intel T2400
Intel T7400
Windows berjaya mengenal pasti CPU baharu

2 ulasan:

  1. legend lah ibm tu , x mampu lagi nak pakai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Murah2 je beli sebab minat. Orang nak laptop baru je sekarang ni tak tahu barang lama lagi power dan sedap.

      Padam