Rabu, Julai 21, 2021

Aidil Adha 1442H

Assalamualaikum, selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha bagi tahun 1442H. Hari raya ini masih disambut dalam keadaan serba kekurangan dengan pelbagai sekatan. Rentas negeri dan juga rentas daerah masih lagi tidak dibenarkan, cuma kali ini solat telah boleh dilaksana di surau dan masjid dengan bilangan jemaah terhad. Aku membuat keputusan untuk solat di surau hospital yang telah pun diberi kebenaran untuk melaksanakannya.

Hari raya kali ini sangat sederhana sekali, pakaian raya pun tidak dipakai. Yang dipakai hanyalah pakaian biasa sahaja. Persediaan pula hanyalah 2 batang lemang. Mujurlah ada juga. Isteri masak rendang daging dan membuat laksam untuk menu tengah hari. 

Tahun ni Alhamdulillah dapat masuk korban 1 bahagian untuk keluarga termasuk untuk abah (Rahimahullah) yang telah pergi dahulu. Ada dengar penjelasan seorang ustaz yang mana kita boleh niat berkorban seminimanya satu bahagian untuk satu keluarga termasuk untuk ibu bapa yang telah meninggal dunia. Lembu akan disembelih pada hari kedua tasyrik iaitu pada tanggal 12 Zulhijjah 1442H. Maknanya lambat sikit nak boleh potong kuku, rambut dan bulu. Larangan ini hanya dapat lepas selepas lembu disembelih. Nak menaip ni pun rasa semacam sebab kuku panjang betul rasanya. Semoga ada nilainya di sisi Allah Azza wa Jalla.

Beli dua batang lemang di Jalan Baru

Takbir raya di surau hospital

Khatib menyampaikan khutbah dengan penuh semangat

 Sekian dahulu, bagaimana anda beraya?


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan