Sabtu, Mac 07, 2009

[Poll] Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

3 ulasan:

  1. bagi yang pandai dan mahir berbahasa asing munkin menerimanya dengan tenang,tapi yang kurang pandai apa ceritanya,takkan selamanya nak di pingirkan,kita nak martabatkan bahasa kita bukannya nak letakkan bahasa kita di pingiran sahaja,bahasa asing bukan di haram menggunakannya boleh belajar tampa sekatan atau halangan,kenapa kita perlu gali segala ilmu hanya di luar,adakah IPTA & IPTS kita takda nilai,jangan sempitkan pemikiran kita,jangan jadi bangsa yang menghina bahasanya,fikirkan pandangan rakyat,jangan mengekplotasi kuasa yang ada.

    BalasPadam
  2. jgn dok naka salahkan kerajaan saja. Persoalannya apakah usaha org melayu dlm memartabatkan bahasa melayu. Adakah semua harus bergantung pada kerajaan sahaja? Masyrakat cina walaupun tiada sokongan kerajaan, namun mereka boleh bina bisnes yg maji

    BalasPadam
  3. tuntutla ilmu walaupun sampai ke negeri cina..... kalau sesiape berminat nak ambik kos bahase english di kolej swasta kos nye sangat la mahal beribu.. untuk subjek b.ingeris sahaja.. tu pun dah bayar beribu masih ramai yang ambik kos ni tak pandai pandai.. pada pendapat saye beruntung nya sape yang dapat belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris.. dengan mudah dia akan lebih cepat dan pandai berbahasa inggeris.. dalam perbualan harian .. atau pun boleh digunakan ketika di alam pekerjaan menaikan level skil seseorang... orang india sangup beljar inggeris dan sngup memastikan anak nye mahir dalam bahasa inggeris.(masih terdapat juga yang tak ambil berat pasal bahasa inggeris.. golongan ini bukan saja tak ambil berat pasal kemahiran untuk berbahasa inggeris tetapi golongan ini juga tak mengambil berat mase depan mereka.. sangup hidup dalam kemiskinanan dan kesusahan.. lagi sanggup jadi jaga).. tetapi orang melayu... bodoh ... tak nak belajar.. memang ramai orang mengharapkan anak mereka berjaya.. tetapi ade golongan yang bodoh..hanya berharap.. tapi tak mengambil langakah proaktif untuk memastikan anak mereka berjaya..


    selesai saja pilihan raya yang lalu orang mengatakan pengundi sudah semakin matang .. apa yang matang.. keluarga sendiri tidak teratur. anak jadi bohjan bohsia, pastu asyik tertipu dengan skim cpat kaya.. duit gaji tak pandai diuruskan.. ini kah yang dipanggil matang.. solat pun tak teratur..

    BalasPadam