Kuliah Maghrib | Masjid Batu | Ustaz Sidek Noor | 23 Ogos 2015




Kuliah Maghrib | Masjid Batu | Ustaz Sidek Noor | 23 Ogos 2015

Sifat Halim (lambat marah) 

Imam Ghazali: Ketahui oleh mu bahawasanya atas setiap sesuatu yang zalim  yg terbit dari org yg zalim tidak harus dibalas seperti kezaliman yang dilakukannya. Juga jika diumpat tidak boleh diumpat semula, juga jika dibuka aib dibalas dgn membuka aib dia, juga jika dimaki dibalas maki. Semua itu adalah maksiat. Kecuali hukum qisas seperti bunuh, melukai. 

Qisas hak orang yang dizalim / waris. Atas keluarga utk benarkan qisas, dian atau memaafkannya. 

Baqarah 194 

Holy Quran 2:194
------------------
ٱلشَّهْرُ ٱلْحَرَامُ بِٱلشَّهْرِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْحُرُمَٰتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ ٱعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَٱعْتَدُوا۟ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا ٱعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلْمُتَّقِينَ

(Mencabuli) bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu; dan bertaqwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.

Qisas adalah kehidupan. 

Nak buat ibadah adalah susah, nak merosakkan ibadah pula adalah amat senang. 

Modal perjuangan: masa dan ssbar. 

Allah janjikan kemenangan bagi yg sabar. 

Syed Qutb: Kezaliman walau pun keras dah panjang tidak akan kekal. Kebenaran walaupun lemah akan tertegak juga akhirnya. 

Sblm dijajah 1511 semua negeri2 Melayu berhukum dengan hukum Al Quran. Qanun Melaka berpandukan hukum Islam. Siap gambaran hukuman yang perlu dilakukan. Kitab hikayat Amir Hamzah.  

No comments: