Ahad, April 24, 2016

Kuliah Maghrib | Masjid Jamek Tanjung Malim | 24.04.2016

Kuliah Maghrib | Masjid Jamek Tanjung Malim | 24.04.2016

Kuliah Maghrib di Masjid Jamek Tanjung Malim.
Siapa tahu nama ustaz ini sila komen di bawah


Ali Imran ayat 20-22

Holy Quran 3:20
------------------
فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ ٱتَّبَعَنِ ۗ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْأُمِّيِّۦنَ ءَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا۟ فَقَدِ ٱهْتَدَوا۟ ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ ٱلْبَلَٰغُ ۗ وَٱللَّهُ بَصِيرٌۢ بِٱلْعِبَادِ

Oleh sebab itu jika mereka berhujah (menyangkal dan) membantahmu (Wahai Muhammad), maka katakanlah: "Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang-orang yang mengikutku". Dan bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab, dan orang-orang yang "Ummi" (orang-orang musyrik Arab): "Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (ugama Islam yang aku bawa itu)?" Kemudian jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah memperoleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (tidak mahu menerima Islam), maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat (tingkah laku) sekalian hambaNya.

Holy Quran 3:21
------------------
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ وَيَقْتُلُونَ ٱلنَّبِيِّۦنَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ ٱلَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِٱلْقِسْطِ مِنَ ٱلنَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah dan membunuh Nabi-nabi dengan jalan yang tidak benar, serta membunuh orang-orang yang menyeru manusia supaya berlaku adil maka sampaikanlah berita yang mengembirakan mereka, dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

Holy Quran 3:22
------------------
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَٰلُهُمْ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ وَمَا لَهُم مِّن نَّٰصِرِينَ

Mereka itulah orang-orang yang telah rosak amal perbuatannya di dunia dan di akhirat, dan mereka tidak akan memperoleh sesiapa pun yang dapat memberi pertolongan.

Nasihat Imam Asy-Syafie kepada anak muridnya: Sebahagia drpd perbuatan yang baik:
1. Mengingati Allah
2. Menolong kawan-kawan
3. Orang lain tahu menghargai dirimu

Untuk mempelajari ilmu perlu ambil masa yang begitu lama sekali.

Baghyam baynahum - hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka.

Kata ulama; golongan Yahudi & Nasara merupakan golongan yang cintakan jawatan & pangkat. Sehingga mereka mengingkari ayat2 Allah.

Wa robbukal akram - tidak menyegerakan azab. Khas buat umat Nabi Muhammad ﷺ sebaik2 umat. Umat terdahulu azab bagi mereka atas kemungkaran disegerakan oleh Allah.

Surah Al-Kafirun diturunkan setelah orang kafir menyuruh nabi ﷺ mencium berhala mereka kemudian mereka akan mengikut Nabi ﷺ.

Basheera - berita baik
Nazeera - berita buruk / ngeri

Nabi Zakaria & Yahya dan beberapa nabi lagi dibunuh oleh orang Yahudi

Berita 'gembira' tentang buat orang kafir ialah azab seksa yang akan menimpa mereka kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan