Wednesday, January 25, 2023

Daikin FTV-P Series (R32)

Assalamualaikum, hujung minggu ni cuti agak panjang kerana ada sambungan cuti tahun baru Cina pada hari Isnin dan Selasa. Di antara projeknya pada hujung minggu baru ni ialah projek pemasangan air cond di ruang tamu. Sebelum ni ada bincang dengan bro Azizi yang selalu service aircond kat rumah untuk pasang sebuah lagi aircond kat ruang tamu. Dia cadangkan untuk pasang 2 horse power sebab ruang besar sampai ke dapur dan ruang tamu atas. Boleh rasa katanya kalau pakai 2hp. Jenama yang dicadangkan ialah Daikin. Setelah diberi harga dan aku pun servey2 market price nampak ok. Tak lah cekik darah punya kerja. Apa2 pun kena minta quote dahulu dan servey market price, bagus bagus lagi kalau dapat tahu spesifik model number. Macam unit ni adalah dari Daikin FTV-P Series (R32), untuk indoor unit model numbernya ialah FTV50PBV1MF dan outdoornya RV50PBV1M. Jenis non-inverter. Air floor ratenya 531. Boleh tengok page Daikin untuk model ini di sini. Yang menariknya Daikin ni dia ada Smart Control yang boleh guna melalui phone. 

Pemasangannya akan susah sedikit sebab ruang dinding ke hadapan yang kurang dan kena mount pada beam, jadi kena pasang salur untuk ke dinding luar. Kurang recommend cara ni tapi harapnya tiada masalah. Satu lagi untuk outdoor unit juga agak problem sikit untuk mounting sebab saiznya agak besar iaitu 310 x 1,065 x 228mm. Terpaksa mount pada dinding pagar di bahagian bawah. 

So far dah 3 hari pakai antara jam 7PM ke 9PM sahaja. Memang cepat sejuknya. Waktu 2 jam ni memang waktu kritikal iaitu time solat Maghrib & Isya'. Di antara dipenuhi dengan ruti mengaji Al-Quran. Keisan kat orang perempuan yang pakai telekung kadang masih kepenatan balik dari kerja atau selesai memasak. Agak panas walaupun pasang kipas siling dan kipas berdiri. Aku pula selalunya tak mandi dulu waktu petang. Biasanya akan mandi waktu nak tidur. Selesalah bila ada aircond waktu antara jam 7PM dan 9PM itu. Enjoy gambar2 di bawah.

Daikin FTV-P Series (R32)

Setelah selesai pemasangan

Cigebu ambil kesempatan duduk2 di atas kotak aircond sebelum pemasangan

2 orang bekerja dari pukul 1PM sampai pukul 5PM

Sebelum dipasang

Brader ni tengah buat wiring

 

No comments: