Mencintai Nabi Muhammad SAW

Sejak akhir-akhir ini kerap juga terbaca di laman sosial berkenaan tindakan marah dan protes atas penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW. 

Dilihat ada yang berpendapat seperti tidak perlu untuk marah-marah padahal sembahyang 5 waktu pun tidak cukup. Ada juga yang menyaran supaya ikut sunnah nabi dahulu sebelum nak marah-marah. Sedikit sebanyak terasa ada yang tidak kena dengan lontaran sebegini. 

Sebenarnya tidak benar kerana Rasulullah ada bersabda seperti di bawah:

عنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- «لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ»

Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu berkata: "Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak beriman salah seorang dari kalian sampai aku ia lebih cintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia." HR. Bukhari dan Muslim.

Nyata kita sebagai umat Muhammad perlu menjunjung setinggi penghormatan, kecintaan pada Rasulullah lebih dari diri sendiri. Setiap muslim perlu mezahirkan kemarahan atas pinghinaan pada Nabi Muhammad SAW dalam masa yang sama kita cuba menyempurnakan tuntutan Islam. Wallahualam.