Ahad, Disember 06, 2020

Upgrading Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 WLAN Card

Lama dah update blog. Malam tadi baru selesai satu masalah masa nak upgrade WLAN card untuk laptop ThinkPad T430s. Pada yang tak tahu apa tu WLAN card; ia ialah kad kecil dalam saiz 2x2cm dalam laptop berfungsi untuk detect Wi-Fi. Selain itu ia juga berfungsi sebagai bluetooth adapter.

Asalnya laptop ni menggunakan Intel® Centrino® Advanced-N 6205, Dual Band. Boleh tengok spec kat sini. Maximum speed bagi card ini adalah 300Mbps. Sepatutnya ada integrated Bluetooth tetapi tak berfungsi bagi laptop ini. Jadi tujuan upgrade ini adalah untuk tingkatkan maximum speed dan mewujudkan Bluetooth untuk laptop ini.

Masalah bila nak upgrade WLAN card laptop ni ialah bila manufacturer ada whitelist tertentu untuk card yang boleh dimasukkan. Jadi bila masuk apa-apa card yang tidak dalam whitelist laptop akan keluar error bila booting. 

Untuk menghilangkan whitelist dalam BIOS, telah ada hacker yang create program untuk Flash Bios supaya whitelist ni dapat dibuang dan beberapa lagi fungsi lain seperti overclock dan lain-lain tweak. Untuk laptop Lenovo ThinkPad T430s perlu guna 1vyrain untuk flash BIOS ni. Mula-mula agak kurang confident juga nak buat takut jahanam terus laptop, tapi dah buat study dan tanya-tanya kat forum lalu digagahi juga untuk jailbreak. 1vyrain ni boleh digunakan untuk model X230, X330*, X230t, T430, T430s, T530 dan W530 sahaja. Untuk model lain ada cara jailbreak tersendiri.

Layan gambar dulu jap..

WLAN card pada laptop

Bila whitelist tidak dibuang tak boleh masuk card lain

Proses jailbreak

BIOS version dah berubah

Proses jailbreak menggunakan 1vyrain ada masalah pula

Kena betul format masa create bootable disk

Akhirnya boleh proceed jailbreak


Dalam masa nak create bootable disk ni ada masalah bila silap mode. Sepatutnya kena guna mode DD kalau guna Rukus, boleh rujuk sini untuk maklumat lanjut

Dah siap flash BIOS maknanya dah boleh test WLAN card lain untuk pastikan ia berjaya buang whitelist. Nasib baik ada WLAN card lain tak pakai untuk test dan keputusannya positif. Dah boleh masuk apa sahaja card termasuk card yang baru-baru yang lebih advance. 

Proses seterusnya ialah mencari WLAN card yang lebih laju dan support Bluetooth, sekurang-kurangnya cari yang support Bluetooth 4.0 supaya takde problem nak connect dengan bluetooth speaker atau earbud wireless yang baru-baru.

Order model Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 WLAN Card setelah ada yang recommend model ni. Boleh rujuk specs kat sini. Card ni support sehingga 867 Mbps dan support Bluetooth version 4.0. 

 

Card order di Shopee

AC 7260

Sedia untuk dipasang

Setelah pasang WLAN card baru ni, wireless berfungsi dengan cemerlang cuma ada masalah lain pula bila Bluetooth tak berfungsi dalam Manjaro Linux dan Windows. Rasa tak puas hati dah tak rasa card ni problem, jadi DuckDuckGo lah mencari solution. 

Guide kedudukan Pin 20 dan 51 WLAN card

Connect to bluetooth dalam Windows

Dari tiada kepada ada bluetooth

Boleh dah guna bluetooth
 

Tanya-tanya dan cari-cari kat internet jumpa solution yang suggest tape kan pin 51 atau pin 20 dan 51 pada card ini. Rupanya ini bukan masalah untuk laptop model ini sahaja, yang guna Dell, ASUS dan lain-lain juga berkemungkinan menghadapi masalah tak ada bluetooth ni. Jadi itulah solutionnya. Jenuh juga nak tape pin tu sebab saiznya terlalu kecil dah jenuh nak potong. Untuk Windows kena install bluetooth driver download dari Intel sendiri sebeb Windows tak install automatically. Manakala untuk Manjaro Linux, dia akan terus detect ja. terus boleh connect ke Bluetooth dengan cemerlang.

Sekian dulu posting kali ini.

2 ulasan:

  1. Hi! mcm mna nak tahu yg laptop saya bersesuaian dengan card ni? skrg card yg saya guna atheros ar5b97 wireless network adapter tak ada 5ghz wifi and bluetooth kat acer aspire 4253.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena check Hardware Maintenance punya documentation. Kalau ada whitelist kena remove whitelist pada BIOS.

      Padam