Monday, February 12, 2024

Projek Hari Ini (Semalam)

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Tengok ramai yang update cuti2 Malaysia di blog masing2. Mungkin ada juga yang masih lagi dalam mood cuti sempena extra cuti kerana Tahun Baru Cina. Aku pula tak ke mana2 tempat yang signifikan pada hujung minggu ini. Entah mengapa tak rasa nak keluar dari rumah sangat mungkin salah satu sebabnya ialah cuaca yang panas. 

Pagi semalam bersarapan lempeng cicah dengan sambal ikan bilis. Puan isteri buatkan sarapan semalam. Lepas tu duk rehat2 sampailah tiba2 aku dapat call dari seorang perempuan. Dia bertanya sama ada ini kedai repair laptopkah? Aku jawab aku adalah buat repair sikit2. Laptop dia Dell Inspiron 14 tak boleh on katanya. Tak berapa lama dia pun muncul di depan rumah. Dia menapak dari hostel politeknik sorang2. Aku pun minta dia tinggalkan untuk aku check. Dia pun balik semula ke hostel. Aku pun mulalah cuba menghidupkan laptop dia. Bila semak dengan multimeter, chargernya tak rosak. Kemudian aku cuba hard reset. Untuk hard reset nak kena tanggalkan kabel bateri dari motherboard bermakna kena buka cover di bahagian bawah. Tekan lama power button dan on semula namun tetap tak charging laptop dia. Kemudian aku check juga semua connection ke motherboard nampak semuanya ok. Inspect capasitor sikit2 pun nampak ok. Tiada juga bahagian panas pada motherboard. Last2 aku give up, dan call owner cakap aku nak return balik sebab tak berjaya repair. Laptop dia baru lagi jadi aku sarankan dia call support terus kerana masih dalam warranty.

Aku juga hantarkan laptop tu kepada dia tanpa perlu dia menapak semula. Kesian jugakan kepada student2 ni. Sedang nak hantar tu ada pula yang mengirim aiskrim. Untung pun tiada lepas tu kena pau pula, hahaha. Oklah panas2 kan. Aku mencuba Ovaltine Dark Choc Crunchy. Sedap juga rasanya.

Petangnya pula aku tukar minyak hitam motor. Aku biasanya maintenance yang simple2 aku akan buat sendiri. Kita dapat praktikkan ilmu dan pemahaman sendiri. Dalam pada itu kita akan belajar pula dari kesilapan2. Contohnya bekas takung minyak yang bocor, huhuhu. Lain kali kena check dahulu betul2.   

Setakat ini dahulu catatan kali ini. Nanti update lagi cerita Umrah 2024. Bukan apa kalau aku habiskan catatan umrah nanti takut ada yang bosan pula. Ada juga yang komen seolah2 aku masih berada di sana sedangkan di sana lupa terus pasal blog ni, huhu.


Macam mana terselit gambar ni? Daily carry aku ni.

Laptop Dell Inspiron 14.

Lama juga troubleshoot tetapi tak berjaya memulihkannya, mungkin masalah pada motherboard.

Mencuba Ovaltine Dark Choc Crunchy.

Ala2 Magnum pula aiskrim ni.

Dah nak kena cuci pula lantai, huhuhu.
 Sekian, terima kasih.

14 comments:

  1. aah, kami di sini bizi balik kampung.. ambil peluang bercuti :D

    ReplyDelete
  2. Issssh Abang, tak adalah bosan baca cerita travel apalagi umroh 😄👍. Saya sukaaaa kalo dah cerita related ksana. Apalagi blm ada plan nak umroh kembali, jadi senang kalo baca pengalaman teman2 yg baru kesana.

    Sayang tak bisa repair pula laptop itu yaa. Tapi kalo masih garansi, memang sedari awal baiknya ke service centre kan. Saya baru ke reparasi yg umum kalo garansi dah habis 😄. Krn kalo di service centre LBH mahal 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti disambung lagi cerita pengalaman umroh ya. Sedang cari2 masa sesuai.

      Delete
  3. memang stress kalau laptop tiba2 buat hal..memang owner tu kena hantar service centre tu kalau masih dlm warranty

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau sahajalah student kan. Tu kadang suka cadangkan orang supaya ada laptop spare. Beli yang secondhand pun takpe sebagai backup incase laptop problem.

      Delete
  4. Betul kalau masih dalam warranty seeloknya hantar ke service center. Tunggu sambungan Umrah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 orang malas nak call support sebab untuk home user support dia limited, kena troubleshoot dulu sendiri dengan guide. Kadang ambil masa lama juga nak follow guide tu. Nanti kita sambung cerita umrah. InsyaAllah.

      Delete
  5. Bila laptop buat hal ni memang agak letih juga....nak nak kalau time tu banyak pulak kerja nak buat kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah saya selalu cadangkan supaya kena selalu backup data dan kalau boleh ada laptop backup juga.

      Delete
  6. Saya cuti balik kampung je. Itupun dapat sekejap pun jadilah. Bagusnya banyak kemahiran, boleh tambah pendapatan dan jimat juga bila benda boleh buat sendiri.

    ReplyDelete
  7. Laptop saya itu hari pun ada masalah dan kos check saja RM35...ambik balik sebab kerosakan nya pada screen yang berharga RM400...sayang pulak nak keluar duit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Screen memang agak mahal, kadang part tak ada dan terpaksa order dari luar negara. Jadi tak repairlah laptop tu?

      Delete