Tuesday, October 18, 2022

New Zealand Trip 2022 Part 5

Assalamualaikum. Sambung balik posting dari Bahagian 4 berkaitan trip ke New Zealand pada awal September yang lalu. Agak lama tergendala siri posting kerana agak sibut menguruskan kerja rasmi dan kerja2 tidak rasmi. Jika bahagian 4 banyak berkisar tentang Abel Tasman National Park, Bahagian Kelima ini akan sentuh satu lagi national park iaitu Paparoa National Park. Paparoa National Park tidaklah sebesar Abel Tasman tetapi keunikannya amatlah menakjubkan.

Seperti biasa kami mula bertolak dari Richmond pada waktu pagi setelah bersarapan di motel. Dalam perjalanan kami singgah ke satu tempat persinggahan berhampiran Wesport. Pada permulaannya kami sepatutnya ada satu lagi tempat  menginap di sekitar Wesport bagaimana pun kami skip untuk terus ke Greymouth. Di tempat persinggahan itu kebetulan terdapat sungai dan jambatan gantung yang cantik. Air sungainya jernih sekali. Jambatan yang dimaksudkan adalah The Blair T Gough Bridge. 

Setelah berehat2 dan meregangkan otot di situ perjalanan diteruskan ke Paparoa National Park. Kawasan persinggahan ini amat cantik di mana kami singgah di satu jurang berdekatan Laut Tasman, permandangannya sangat cantik. Terdapat laluan pejalan kaki dibuat untuk meninjau kawasan ini. Terdapat batu2 yang berlapis2 seakan seperti pancake yang berlapis. Tempat ini dikenali sebagai Pancake Rock. Di bahagian bawahnya ombak kuat menghempas batu2 dan lubang2 yang terbentuk. Lama juga kami menghabiskan masa di sini untuk menikmati keindahan ciptaan Allah. Kalau dunia pun ada tempat cantik begini bagaimana pulalah keindahan syurga yang selalu disebut di dalam Al-Quran di mana sungai2 mengalir di bawahnya. 

 

Aktiviti menyusun barang

Terjumpa Jambatan Gantung


Menikmati keindahan alam

The Blair T Gough Bridge

Paparoa National Park

Sungguh cantik sekali kawasan ini, kadang tergambar2 keindahannya

Ombak kuat menghempas ke tebing batuan

Tasman Sea

Nampak batu2 ini seperti pancake yang berlapis2

Sampai ke motel berdekatan Greymouth, di belakangnya ada kandang kuda dan kudanya garang sekali!

Bersambung lagi ke Part 6 InsyaAllah. 

No comments:

Post a Comment